lørdag 11. januar 2014

Bilder jeg liker


Oppgaven gikk ut på å finne 3 bilder som man liker. Det kunne være bilder man har tatt selv, eller andre bilder man finner interessante. Jeg valgte tre bilder jeg tok i fjor vår.

Dette er et bildet jeg har tatt av «papegøyehusene» i Åsane. Temaet i bildet er arkitektur, og jeg synes bildet får frem husene på en kunstnerisk måte.

Utsnittet på dette bildet er nært, og vinkelen er froske(normal)-perspektiv. Det er mange rette linjer i bildet som fortsetter systematisk bakover, dette skaper et mønster i bildet.  Jeg liker at det er både horisontale, vertikale og diagonale linjer som kommer godt frem i bildet. Lys og skygge skaper spennende kontraster, og det samme gjør busken foran.

Jeg har redigert kontrastene i bildet ved hjelp av Photoshop. Dette var for å få frem fargene i bildet, og øke kontrasten mellom lys og skygge. Lyset kommer fra oppe til høyre, og gjør at det kommer store kontraster mellom lys og skygge.

Bildet til høyre er tatt i en av undergrunnene i Åsane. Temaet i bildet er «Vei». Jeg synes det er spennende å ta bilder fra uvanlige vinkler, og også ta bilde av noe ikke alle synes er like fine, men etter å ha redigert kontraster skyggeeffekter, får man likevel et bra resultat. Dette bildet av en undergrunnstunell er et eksempel på dette. Vinkelen er tatt i froskeperspektiv, og kameraet ligger nærmest på bakken, slik at det også kom fokus på det urene og stygge i tunnelen. Det er mange streker og rette linjer i bilder, disse kretser også bakover slik at de møtes. Dette gjør at vi får et blikkfang i bildet som trekker bildet bakover i midten.
Jeg har redigert kontrastene i bildet ved hjelp av Photoshop. Jeg ville at de fine tegningene og taggingen på veggene ville komme bedre frem i bildet, og det gjorde jeg ved å øke kontrastene og skyggene i bilde.

Det siste bildet er et bilde av et gammelt ektepar på et senter. Temaet i bildet er «Menneske». Bildet er tatt i normalperspektiv og paret på bildet er plassert i det gylne snitt. Det er mye farger i bildene, og da jeg redigerte det, gjorde jeg bakgrunnen mer uklar ved å trekke streker til det gamle paret, slik at de kom mer i fokus. Jeg forsterket også kontrastene i bildet, og gjorde det mer spennende. Jeg liker dette bildet fordi det er hverdagslig, og tatt i øyeblikket.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar