søndag 19. januar 2014

Linotrykk

Oppgaven gikk ut på å lage et linotrykk. Det første vi gjorde var å finne et bilde vi ville bruke. Jeg forenklet det så i Photoshop ved trykke filter > sketch > stamp. 

Til venstre ser du bildet før jeg forenklet det i Photoshop.
Jeg skrev så ut bildet over til høyre, og la det over en linoplate med blåpapir imellom. På den måten, når jeg tegnet etter linjene på bildet, ville det gå igjennom blåpapiret og ned på linoplaten, slik at jeg fikk en kopi.

Alt som var hvitt på bildet, skjærte jeg ut med huljern.
Jeg varmet platen på en ovn for å gjøre den mykere, slik at det ble lettere å skjære.

Jeg brukte en treplate under slik at linoplaten ikke skulle skli når jeg skjærte. Jeg slapp dermed å holde over kniven, som gjorde at det ble mindre sannsynlighet for å skjære seg.



Da jeg var ferdig med å skjære ut, tok jeg litt maling på en glassplate. Jeg rullet så valsen over glassplaten, slik at jeg fikk et jevnt lag med maling på rullen, og så rullet jeg over linoplaten. Fordi jeg hadde skjært ned i platen, fikk kun det som ikke var blitt skjært i maling på seg.

Jeg la så et ark over linoplaten, og rullet den gjennom en trykkmaskin.

Jeg trykket til sammen 8 trykk. Over ser du resultatet på mitt 6. trykk. Jeg prøvde å ekpredimentere litt med farget ark og farget maling. Jeg nummererte trykkene underveis, og signerte dem med navn og dato. Bilde med de resterende trykkende kommer senere.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar